З перших зустрічей з учнями
важливо враховувати їх індивідуальні якості (риси характеру) і вікові
особливості в цілому. Знання і облік цих особливостей допоможуть викладачу
уникнути серйозних промахів в практичній роботі по навчанню і вихованню молодих
людей при підготовці їх до служби в рядах Збройних Сил України.
Знати і уміти враховувати біологічні,
фізіологічні, психологічні особливості даної вікової групи учнів, а також
особливості характеру кожного з них — один із важливих обов'язків викладача.
Відомо, що молоді люди у віці 15—18 років переживають пору всестороннього
дозрівання, дорослішання, становлення особи, формування не лише фізичних, але й
інтелектуальних якостей. Через особливості розвитку психологічний склад
підлітків цього віку не лише складний, але і суперечливий. З одного боку,
підліток може проявити високу активність, дисциплінованість, самопожертвування,
політичну свідомість. З іншої — вчинити як безрозсудне дитя — бездумно порушити
елементарні норми поведінки, моралі,
стати правопорушником.
Потрібно пам'ятати і враховувати
в своїй роботі, що юність — пора всестороннього дозрівання людини, формування
особи. Хлопці і дівчата вже володіють
певним життєвим досвідом, тягнуться до подвигу і, прагнучи виховати в собі
вольові якості, виявляють цікавість до героїчних традицій, вони особливо
чутливі до утиску прав і людської гідності, прагнуть бути самостійними у
всьому, не терплять опіки і тонко відчувають різницю між нею і діловою
допомогою. Не можна пропускати повз увагу прояви у молоді недостатньої
вихованості, недисциплінованості, зневаги до праці. Викладач вже на першому
занятті повинен створити атмосферу взаємної пошани, в якій можна краще розкрити
у молодих людей здібності і позитивні риси вдачі, щоб спертися на них в
подоланні недоліків.
Важливо переконати учнів в об'єктивній необхідності виконувати команди
і накази, що віддаються, як правило, голосно і лаконічно, в наказовій формі.
При цьому треба роз'яснити, в чому різниця між командою, поданою голосно, з
вольовою інтонацією і окриком, що містить в собі образливі нотки. Добре аргументоване
викладачем розпорядження
переконає учнів в тому, що його вимоги справедливі, викликані необхідністю,
тому критичне відношення до всякої нової інформації буде нейтралізовано і
команди або наказ виконуватимуться своєчасно.
Необхідно вимоги формулювати чітко, не допускаючи двоякого їх
тлумачення, встановлювати персональну відповідальність виконавця і перевіряти
виконання. Завдання, які даються у формі команди або наказу, мають бути
посильними, а контроль ненастирливим, не принижуючи самолюбивість учня. Добре,
ініціативно виконане завдання слід позитивно оцінювати і оцінку оголошувати.
Випадки невиконання посильних завдань не можна залишати без уваги, а тим більше
послаблювати вимоги — це знижує і навіть зводить нанівець виховне значення
будь-якої вимоги.
Правильний облік вікових особливостей учнів допомагає встановити нормальні
взаємини, викликати пошану і симпатії до свого викладача. Проте, щоб добитися цього, треба
стати для молодих людей прикладом, гідним наслідування, — адже підлітки недолік власного життєвого
досвіду прагнуть поповнити за рахунок досвідченого наставника, якого вважають своїм
ідеалом. Але довіряють вони лише тому, хто на ділі доводить свою компетентність, слова і поведінка якого не розходяться з
поведінкою за межами військового кабінету, училища, в особистому житті.
Викладач повинен постійно пам’ятати, що брехня в справах і вчинках
особливо недопустима в справі виховання. Поведінка його, наполегливість в
досягненні мети мають істотне значення для виховання вольових якостей учнів. Спостерігаючи день за днем постійну
енергію військового наставника, його сміливість в ухваленні рішень, твердість і
наполегливість в доведенні до кінця будь-якої початої справи, принципове
відношення до своїх
обов'язків, молоді люди вчаться вихованню волі, твердості характеру, вірності,
сміливості і іншим позитивним рисам вдачі, необхідним майбутньому громадянинові
своєї Батьківщини.
На закінчення важливо відзначити,
що фізичний розвиток підлітків 15 -18 років ще не закінчено і надмірне перенапруження може не лише його
загальмувати, але і викликати сумнів в своїх можливостях, розвинути комплекс фізичної
неповноцінності і, як наслідок, позначитися негативно на психічному стані
підлітків. Недостатнє ж
навантаження знижує фізичний гарт, витривалість, а це неминуче позначиться
надалі на формуванні молодої людини як особі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий