среда, 16 апреля 2014 г.

Вікові особливості учнів




           З перших зустрічей з учнями важливо враховувати їх індивідуальні якості (риси характеру) і вікові особливості в цілому. Знання і облік цих особливостей допоможуть викладачу уникнути серйозних промахів в практичній роботі по навчанню і вихованню молодих людей при підготовці їх до служби в рядах Збройних Сил   України.
            Знати і уміти враховувати біологічні, фізіологічні, психологічні особливості даної вікової групи учнів, а також особливості характеру кожного з них — один із важливих обов'язків викладача. Відомо, що молоді люди у віці 15—18 років переживають пору всестороннього дозрівання, дорослішання, становлення особи, формування не лише фізичних, але й інтелектуальних якостей. Через особливості розвитку психологічний склад підлітків цього віку не лише складний, але і суперечливий. З одного боку, підліток може проявити високу активність, дисциплінованість, самопожертвування, політичну свідомість. З іншої — вчинити як безрозсудне дитя — бездумно порушити елементарні норми поведінки,  моралі, стати правопорушником.
             Потрібно пам'ятати і враховувати в своїй роботі, що юність — пора всестороннього дозрівання людини, формування особи. Хлопці і дівчата   вже володіють певним життєвим досвідом, тягнуться до подвигу і, прагнучи виховати в собі вольові якості, виявляють цікавість до героїчних традицій, вони особливо чутливі до утиску прав і людської гідності, прагнуть бути самостійними у всьому, не терплять опіки і тонко відчувають різницю між нею і діловою допомогою. Не можна пропускати повз увагу прояви у молоді недостатньої вихованості, недисциплінованості, зневаги до праці. Викладач вже на першому занятті повинен створити атмосферу взаємної пошани, в якій можна краще розкрити у молодих людей здібності і позитивні риси вдачі, щоб спертися на них в подоланні недоліків.
            Важливо переконати учнів  в об'єктивній необхідності виконувати команди і накази, що віддаються, як правило, голосно і лаконічно, в наказовій формі. При цьому треба роз'яснити, в чому різниця між командою, поданою голосно, з вольовою інтонацією і окриком, що містить в собі образливі нотки. Добре аргументоване викладачем розпорядження переконає учнів в тому, що його вимоги справедливі, викликані необхідністю, тому критичне відношення до всякої нової інформації буде нейтралізовано і команди або наказ виконуватимуться своєчасно.   
             Необхідно вимоги формулювати чітко, не допускаючи двоякого їх тлумачення, встановлювати персональну відповідальність виконавця і перевіряти виконання. Завдання, які даються у формі команди або наказу, мають бути посильними, а контроль ненастирливим, не принижуючи самолюбивість учня. Добре, ініціативно виконане завдання слід позитивно оцінювати і оцінку оголошувати. Випадки невиконання посильних завдань не можна залишати без уваги, а тим більше послаблювати  вимоги — це знижує і навіть зводить нанівець виховне значення будь-якої вимоги.
                Правильний облік вікових особливостей учнів допомагає встановити нормальні взаємини, викликати пошану і симпатії до свого викладача. Проте, щоб добитися цього, треба стати для молодих людей прикладом, гідним наслідування, — адже підлітки недолік власного життєвого досвіду прагнуть поповнити за рахунок досвідченого наставника, якого вважають своїм ідеалом. Але довіряють вони лише тому, хто на ділі доводить свою компетентність, слова і поведінка якого не розходяться з поведінкою за межами військового кабінету, училища, в особистому житті.
            Викладач повинен постійно пам’ятати, що брехня в справах і вчинках особливо недопустима в справі виховання. Поведінка його, наполегливість в досягненні мети мають істотне значення для виховання вольових якостей учнів. Спостерігаючи день за днем постійну енергію військового наставника, його сміливість в ухваленні рішень, твердість і наполегливість в доведенні до кінця будь-якої початої справи, принципове відношення до своїх обов'язків, молоді люди вчаться вихованню волі, твердості характеру, вірності, сміливості і іншим позитивним рисам вдачі, необхідним майбутньому громадянинові своєї Батьківщини.
             На закінчення важливо відзначити, що фізичний розвиток підлітків 15 -18 років ще не закінчено  і надмірне перенапруження може не лише його загальмувати, але і викликати сумнів в своїх можливостях, розвинути комплекс фізичної неповноцінності і, як наслідок, позначитися негативно на психічному стані підлітків. Недостатнє ж навантаження знижує фізичний гарт, витривалість, а це неминуче позначиться надалі на формуванні молодої людини як особі.
             

Комментариев нет:

Отправить комментарий