среда, 16 апреля 2014 г.

Поєднання навчання і виховання на уроках



            Повного успіху в початковому військовому навчанні можна добитися лише тоді, коли поряд з навчанням в  учнів формується висока політична свідомість, виховуються ідейна переконаність, пошана думки товаришів, відчуття справедливості, патріотизму і інтернаціоналізму. Навчаючи молодих людей основам військових знань, викладач повинен одночасно вирішувати завдання військово-патріотичного виховання. Складність рішення цієї задачі полягає в тому, що учбовий час будь-якого заняття розрахований по хвилинах для вивчення певних учбових питань теми відповідно до учбових цілей програми. Спроба ввести додатковий матеріал за рахунок часу, відпущеного на учбові питання, неминуче відіб'ється на засвоєнні учбового матеріалу.
            Отже, треба вибрати такі структуру і методику проведення уроків (занять), на яких виховання здійснювалося б в ході викладу учбового матеріалу. Одним із переконливих прикладів органічного поєднання навчання і виховання молодих людей в процесі їх підготовки до служби в  Збройних Силах України може служити проведення уроку з теми  «Бойовий прапор військової частини» («Військово-морський прапор ») розділу програми предмету «Захист Вітчизни». Він організовується у військовому кабінеті з широким вживанням наочних посібників. Ця тема вивчається в єдності викладу учбового матеріалу і виховної дії на учнях. Розглядаючи роль бойового прапора в житті, навчанні і бойовій діяльності  воїнів, викладач дає учням інформацію про історію створення цього символу військової честі, доблесті і слави. Найбільший ефект в рішенні навчально - виховної задачі тут досягається завдяки наведенню прикладів героїзму воїнів, що захистили бойовий прапор ціною свого життя, та не допустили захвату його ворогом.
             Особливе значення для виховання учнів мають особисті якості викладача.   Вплив    особи   вихователя   на   молоду   душу,   відзначав
К.  Д. Ушинський, складає ту виховну силу, яку не можна замінити ні підручниками, ні моральними сентенціями, ні системою покарання і заохочення. Досвід показав, що чим вимогливіший викладач  до себе, тим вище його виховуючий вплив на учнів. Тому викладач «Захисту Вітчизни» зобов'язаний постійно і систематично удосконалювати свої військові і педагогічні знання, загальну культуру. Він зобов'язаний ретельно готуватися до кожного уроку, пам'ятаючи про те, що однією з важливих умов успіху у військовому вихованні є особистий приклад вихователя, а основа вчення практичним діям — зразковий показ прийому. Потрібно твердо засвоїти вимогу Статуту внутрішньої служби Збройних Сил, яка зобов'язала начальника подавати приклад бадьорості і витривалості, бездоганної поведінки, точного виконання вимог законів. Велику роль у військово-патріотичному вихованні учнів на уроці  грає ретельно продуманий підбір учбового і ілюстративного матеріалу, ефективна методика вживання наочних посібників і технічних засобів навчання. Шляхи вирішення виховних завдань уроку  залежать від багатьох причин, але вирішальним фактором тут є ідейно-політична і професійна підготовка викладача.
            На уроці доцільно використовувати художню літературу на військово-патріотичну тематику. Заслуговує на широке поширення досвід деяких викладачів предмету  «Захист Вітчизни», що склали і поповнюють спеціальну картотеку (опис бойових подвигів, виписки із статей, художніх творів, архівних документів, мемуарної літератури, вирізки з газет і журналів). Великий інтерес представляють матеріали з місцевих газет і дані краєзнавчих музеїв. Користуючись на уроці прикладами з життя, історії, треба дотримуватись  відчуття міри. Не слід ілюстрацію — історичну довідку — підміняти тривалим викладом подвигу, оскільки для цього буде потрібно багато часу. Детально розповісти про досконалий подвиг доцільно в години позакласної роботи, наприклад на тематичному вечорі, зустрічі з ветеранами і тому подібне. Вдало підібраний і вчасно наведений приклад — бойовий епізод, граючи виховну роль, одночасно виконує певну учбову функцію. Усний виклад матеріалу можна замінити або супроводжувати показом малюнків, документів, кадрів з фільму.
         Викладач сам визначає, яким методам навчання віддати перевагу, коли і в якому вигляді включити їх в урок без збитку для його пізнавальної цінності. При цьому військово-патріотичне виховання учнів на уроках  «Захисту Вітчизни»  слід розглядати в поєднанні з інтернаціональним, етичним і естетичним вихованням.

1 комментарий:

  1. Сердечный привет тебе Андрей от сослуживцев в/ч 61896 Гармаш Андрея и Пуд Владислава

    ОтветитьУдалить